Sende krasjet harddisk til oss

Sende krasjet harddisk - brent
Pakk forsvarlig og velg rett transportalternativ når du sender en krasjet harddisk, eller annet lagringsmedia, til Ahlberg data for datarekonstruksjon.

Pakk forsvarlig

Det er enkelt å sende en krasjet harddisk eller annet lagringsmedia til Ahlberg data for dataredning. Begynn med å fylle ut det korrekte serviceskjemaet for ditt lagringsmedia.

Du velger mellom bedrift – næringsdata – og privat – kun private data uten næringsverdi. Det finnes også PDF-skjemaer om du foretrekker det.

Selv om du skal sende en defekt harddisk til oss for datarekonstruksjon er det viktig at du pakker den på korrekt måte, ellers kan skadene lett forverres og harddisken kan ende opp med å bli fullstendig ødelagt under transporten om du har uflaks.

Benytt en ordentlig pappeske

Sende krasjet harddisk - pappeske
Pakk harddisken godt sammen med støtdempende materialer i en stabil pappeske.

Du kan for eksempel benytte bobleplast, skumgummi, sammenkrøllet avispapir eller andre pakkematerialer for å fylle ut esken med dempende og beskyttende materialer.

Send ikke en harddisk i en vanlig konvolutt eller bobleplastkonvolutt. Det beskytter ikke tilstrekkelig. Enkelte komponenter inne i harddisken er følsomme for støt og går lett i stykker.

Esken bør være minst 10 cm tykk om du skal sende en stasjonær harddisk (3,5″). Er det en harddisk fra en laptop (2,5″ eller 1,8″) bør tykkelsen på esken være minst 5 cm.

Når du er ferdig og har pakket harddisken i esken kan du legge serviceskjemaet på toppen.
(Har du fylt ut digitalt serviceskjema trenger du kun å merke forsendelsen med samme navn som på skjemaet.)

Bedriftspakke / budbil

Vi anbefaler bedriftspakke eller budbil med direkte levering til oss mellom 08 og 16. Disse pakkene kommer oftest frem til oss samme dag eller neste dag etter at du har sendt den.

Ting å unngå

Send helst ikke defekt harddisk (eller andre lagringsmedia) til oss via vanlig postpakke eller som “rekommandert pakke” ettersom harddisken da ofte blir flere dager forsinket innen den kommer frem til oss.

Det dårligste alternativet, som du absolutt bør unngå, er å sende en krasjet harddisk eler annet lagringsmedia til oss som standard brevpost. Det er altfor vanlig at den type forsendelse forsvinner på veien og du har ingen som helst garantier for at “brevet” kommer frem.

Forsendelser som dette blir alltid minst en dag forsinket ettersom Posten da må sende en hentelapp til oss og at vi deretter må hente pakken på vårt nærmeste postkontor.

Om du er usikker på noe kan du gjerne ringe oss på 233 68 555.  Vi kan svare på dine spørsmål og kan gi deg praktiske tips.

Sende krasjet harddisk til Ahlberg data