Skip to content

Tjenester

Send til oss

Slik sender du harddisken, mobilen eller andre lagringsmedier til oss for datarekonstruksjon

Pakk riktig og velg det beste transportalternativet

TRINN 1 Serviceskjema

Begynn med å fylle ut serviceskjemaet som du finner her. Du kan velge mellom bedrifts- og privatskjema, elektronisk skjema eller pdf-skjema. Hvis du velger det elektroniske skjemaet, trenger du ikke å skrive ut noe på papir.

Hvis du bruker et PDF-skjema, legger du det øverst i pakken, slik at vi kan koble deg og det innsendte lagringsmediet. Hvis du bruker et elektronisk skjema, trenger du ikke å sende inn noe papir.

TRINN 2 Pakk trygt

Selv om du sender oss en harddisk, mobiltelefon eller annet lagringsmedium som ikke fungerer, er det viktig å pakke det på en måte som beskytter det mot støt – spesielt hvis det er en mekanisk harddisk. Om lagringsmediet ikke er pakket skikkelig kan skaden forverres under transport. I verste fall er det ikke sikkert at det er mulig å gjenopprette dataene.

Pakk forsiktig – legg rikelig med støtdempende materiale i en solid eske. Du kan for eksempel bruke bobleplast, skumgummi, isoporbiter eller sammenkrøllet avispapir til å fylle den med.

Bruk aldri en vanlig konvolutt eller bobleplastkonvolutt. Det gir ikke tilstrekkelig beskyttelse. Noen av komponentene i en mekanisk harddisk er følsomme for støt og går lett i stykker. Pappen bør være minst 10 centimeter tykk.

TRINN 3 Send til oss

Vi anbefaler Postnords Parcel (bedriftspakke) 16:00 som transportalternativ, selv om du sender som privatperson. Det er pålitelig, raskt og forholdsvis billig. Hvis du velger rekommandert brev eller pakkepost, vil det ta flere dager før vi mottar pakken.

Du kan også bruke andre transportører som leverer fra dør til dør, for eksempel Bring, DHL eller TNT.

Ting du bør unngå

Ikke send pakken som vanlig pakke eller rekommandert brev. Dette  vil forsinke forsendelsen med flere dager før den kommer frem til oss.

Det verste alternativet, som du absolutt bør unngå, er å sende en krasjet harddisk eller andre medier til oss som «vanlig post» i en ubeskyttet konvolutt. Du har ingen som helst garanti for at «brevet» i det hele tatt kommer frem til oss, og «brevet» blir ikke alltid håndtert like forsiktig. Det er stor risiko for tyveri eller skade.

Still oss et spørsmål

Hvis du er usikker på noe, er du velkommen til å ringe oss på 23 36 85 55 for råd og tips.

Vi er tilgjengelig på telefon fra mandag – fredag 08:00 – 16:00.

Ahlberg data AS
Ringeriksveien 179
1339 Vøyenenga, Norge
Telefon: +47-23 36 85 55
E-mail: info@ahlbergdata.no
Ahlberg data AB
Cylindervägen 12
SE-131 52 Nacka Strand
Telefon: +46 (0)8 718 07 20
E-post: info@ahlbergdata.se
Ahlberg data OY
c/o iTapsa Services Oy
Kiviaidankatu 2
00210 Helsinki, Finland
Telefon: +358-9-68 98 84 45
E-mail: info@ahlbergdata.fi